BikeFitting:
 
Renners zijn vaak bezeten van bikefitting. Hoe meer ervaren ze worden, des te vaker ze bezorgt zijn over de minimale verschillen wat een paar millimeters kan uitmaken.
Eddy Merckx, waarschijnlijk de grootste renner die ooit geleefd heeft, had standaard een 5mm inbussleutel bij zich in zijn achterzak van zijn trui. Hij was beroemd omdat hij kleine veranderingen maakte in zadelhoogte, vaak vele malen per dag.

Soms verhoogde of liet hij zijn zadel zakken tijdens de wedstrijden. Het werd vaak gezegd dat Merckx veeleisend was betreffende bikefitting
omdat hij leed aan zeurende pijntjes vanwege blessures vanwege een ongeval.
Maar hij had ook een verborgen fysieke aandoening die hem problemen gaf gedurende zijn gehele carrière.

Regel 1:
Bikefitting is een huwelijk tussen fiets en berijder.
Als de twee onverenigbaar zijn, zal het huwelijk gedoemd zijn te mislukken.
Net zoals een getrouwd echtpaar zich aan elkaar moeten aanpassen, zo moeten een fiets en zijn zijn berijder dat ook doen.
Er is een belangrijke kwalificatie voor deze analogie.
De fiets kan worden aangepast aan de anatomie van de fietser op meerdere manieren, zoals het omhoog verplaatsen van het zadel of omlaag of door het wijzigen van de zadelpen.
Maar het lichaam kan alleen op kleine zaken worden aangepast door een zorgvuldig ontworpen stretching programma en zich daar door aan te passen door middel van steeds langere ritten.
Dus de tweede regel is:

Regel 2:
Laat de fiets zich aanpassen aan jouw lichaam; pas niet jouw lichaam aan de fiets aan.
Het is gemakkelijk om de fiets aan te passen, maar moeilijk om je lichaam op te rekken of aan te passen aan de "Ideale" positie.
Als je lange benen in combinatie hebt met een korte romp en armen, moet je fiets een relatief korte bovenbuis / stuurpen combinatie hebben (vaak "reach" genoemd).
Als je korte benen hebt en een lange romp hebt, moet je fiets een relatief lange bovenbuis / stuurpen combinatie hebben.
Vergeet hoe je favoriete prof rijder's fiets er uit ziet, tenzij je lichaam een exacte kopie van de zijne is.
Laat jouw fiets eruit zien als jou, niet zoals die van je held.

Regel 3:
Een dynamische bikefitting is beter dan een statische.
De meeste bikefit systemen zijn statisch. Zij worden gedaan met een renner die bewegenloos zit op een trainer of door middel van aantal formules verkregen door zogenoemde "body-part metingen".
Statische en numerieke formules zijn een belangrijk uitgangspunt, van waaruit we een dynamische bikefit kunnen doen.
Een trappende renner is voortdurend in beweging op de fiets. Terwijl je trapt, kom je iedere keer een beetje iets uit het zadel.
Dus je ideale zadelhoogte is anders wanneer je aan het het trappen bent in vergelijking met wanneer je niet beweegt.

Regel 4:
Fietsen is een sport van herhalingen.
Bij een cadans van 90 omwentelingen per minuut, vraagt een 6 uur durende rit 32.400 herhalingen van de pedaalslag voor elk been.
Dat zijn veel herhalingen!
Erger nog, elke pedaalslag is vrijwel identiek, je knie beweegt in dezelfde richting van voren waargenomen, en buigt net zoveel eenmaal boven gekomen bij elke pedaalslag. Met als gevolg dat een kleine verkeerde afstelling (bijvoorbeeld dat het zadel enkele millimeters te laag staat of een beenlengte verschil van 5 mm) kan leiden tot grote problemen met de tijd.
Dat is de reden waarom bikefitting zo belangrijk is.

(bronvermelding: Dr. Andy Pruitt, waarvoor dank)


Welke Bikefit?

Er zijn verschillende soorten BikeFittings:

Statische BikeFit
(Basis om een framemaat te bepalen).
Dit is een klassieke bike fit.
De statische fietsmeting is een relatief snelle en eenvoudige manier die ervoor zorgt dat je een fiets hebt met het juiste formaat frame.
Bij een statische BikeFit meten we diverse ledematen bij u op, waarna vrij nauwkeurig de juiste fietsmaten kunnen worden berekend.
De fietsmaten die hieruit komen zijn statistisch gezien de beste maten voor uw lichaam.
De belangrijkste maten die hieruit voortkomen zijn de "Stack and Reach".

Wanneer een Statische BikeFit?
Omdat je een nieuwe fiets wilt kopen. Als je twijfelt of je huidige fiets qua maat wel goed bij je past.
Als je het gevoel hebt dat je ongemakkelijk op je fiets zit omdat hij te groot of te klein is.

Dynamische BikeFit
(Van groot belang bij klachtenvrij en efficiënt kunnen fietsen).
Bij een Dynamische BikeFit is sprake van een optimale afstelling van de 3 contactpunten met de fiets:
pedalen, zadel en stuur.
De hoeken en bewegingsuitslagen van gewrichten worden ook beoordeeld d.m.v. video beelden en eventueel aangepast om uiteindelijk tot een rustige, efficiënte en aerodynamische zit te komen.
De dynamische BikeFit wordt uitgevoerd op uw eigen fiets. Gekeken wordt naar de positie van de schoenplaatjes, hielsprong schoen, de zadelhoogte, zadelterugstand, crancklengte, lengte voorbouw, breedte en hoogte van het stuur en de positie van de remgrepen en is het mogelijk dat hierbij het vervangen van bijvoorbeeld schoenzolen, pedalen, stuur- of zadelpen een uitkomst kan bieden.
Een dynamische BikeFit is een door videoanalyse ondersteunde dynamische meet -en afstelmethode die jou in staat stelt om op het gebied van kracht, uithoudingsvermogen en comfort het maximale eruit te halen.
Met een goede fietsmeting kan een goed en individueel advies gegeven worden waardoor klachten verholpen kunnen worden, een hoger gemiddelde gereden kan worden en wat zeker het belangrijkste is met meer fietsplezier fietsen.
Dat geldt niet alleen voor volwassen renners, maar zeker ook voor junioren en nieuwelingen in de groei.
Deze groep kan door regelmatige metingen en correcties behoed worden voor een verkeerde houding en de daaruit voortkomende blessures en misschien wel voor voortijdig stoppen van de wielersport.

Wanneer een Dynamische BikeFit?
  • Omdat je een nieuwe fiets wilt kopen.
  • Omdat je comfortabeler wilt fietsen.
  • Als je het gevoel hebt dat je ongemakkelijk op je fiets zit.
  • Als je dove voeten, een stijve nek, rug of schouders of bijvoorbeeld pijnlijke knieën krijgt tijdens het fietsen.
  • Als je wedstrijden wilt winnen!
De volgende punten zijn voor een goede fietshouding van belang:
Doel van de renner, competitie (criterium, marathon, triatlon), sportief gebruik.
Samen met de renner wordt op zijn eigen fiets, na een opwarmfase op de rollerbank, gezocht naar wat voor de renner de meest ideale fietshouding is tussen efficientie, krachtmaximalisatie, weerstand en comfort.
Gekeken wordt naar de positie van de schoenplaatjes, hielsprong schoen, de zadelhoogte, zadelterugstand, crancklengte, lengte voorbouw, breedte en hoogte van het stuur en de positie van de remgrepen.
Dankzij een Dynamische BikeFit ga je sneller, verder, met meer comfort en veel minder kans op blessures!